19 sierpnia, 2021 7 min czytania

Biznes to ludzie. O tym, jak skutecznie budować sieci kontaktów.

Marian Czub Dyrektor Regionalny Sieci Własnej (Region Poznański Południowy)
Leszek Cybulski Dyrektor Regionalny Sieci Własnej (Region Gdański)
7 min czytania
Photo from pixaby.com

Biznes to ludzie. O tym, jak skutecznie budować sieci kontaktów.

Umiejętność nawiązywania i podtrzymywania relacji interpersonalnych to jedna z najbardziej istotnych kompetencji w biznesie. Choć niektórzy z nas mogą pochwalić się naturalnym talentem do budowania rozległych sieci kontaktów, większość osób potrzebuje nieco czasu i praktyki, aby na spotkaniach networkingowych poczuć się jak ryba w wodzie. O czym warto pamiętać podczas nawiązywania relacji biznesowych? Poniżej znajdziecie kilka złotych zasad skutecznego networkingu – nie wahajcie się wypróbować ich w praktyce!

Więcej nie zawsze znaczy lepiej

Zanim podejmiemy pierwsze działania, warto zastanowić się, czy za cel stawiamy sobie nawiązanie większej liczby kontaktów biznesowych, czy poznanie takich osób, które w dłuższej perspektywie pomogą nam w rozwoju osobistym lub zawodowym. Choć media społecznościowe przyzwyczaiły nas do myślenia w kategorii „więcej” (znajomości, obserwatorów, interakcji itd.) znaczy „lepiej”, taka zasada nie zawsze sprawdza się w relacjach międzyludzkich, a zatem i w biznesie. Tysiąc kontaktów na LinkedIn co prawda pomoże wzmocnić nasz profesjonalny wizerunek, ale nie każdej z tych osób uda nam się poświęcić tyle czasu i uwagi, ile potrzeba na zbudowanie bliższej współpracy.

Online i offline

W dobie internetu i pracy zdalnej umiejętność nawiązywania (i podtrzymywania!) relacji „na odległość” nabiera coraz większego znaczenia. Do budowania sieci kontaktów online na pewno przyda nam się konto na LinkedIn, ale warto udzielać się także na branżowych forach lub dołączyć do grup przeznaczonych dla osób z tego samego obszaru zawodowego w mediach społecznościowych. Dzięki temu będziemy mieć szansę na poszerzenie kręgu znajomości o profesjonalistów spoza naszego miasta, a nawet kraju. Zabierając głos w internetowych dyskusjach, zawsze pamiętajmy o tym, że nasz język jest naszą wizytówką, dlatego zadbajmy o jego poprawność i stosujmy się do zasad netykiety.

Innym popularnym sposobem na zawieranie nowych kontaktów w sieci jest uczestnictwo w różnego rodzaju spotkaniach online, meetupach lub webinarach. Dziś możemy dołączyć do sesji networkingowych i konwersować z ciekawymi osobami nawet w zaciszu własnego domu. Mimo to, czasem warto wyjść poza swoją strefę komfortu i wybrać się na branżowe wydarzenie w okolicy (na przykład konferencję albo otwarty wykład) – nie ulega wątpliwości, że nawet najbardziej angażujące spotkanie online nie będzie w stanie w pełni zastąpić nam kontaktu z drugą osobą na żywo.

W śledzeniu informacji o organizowanych w najbliższym czasie eventach pomogą nam oczywiście media społecznościowe, a także branżowe portale lub strony typu Meetup i Eventbrite, które pozwalają na przeglądanie tematycznych spotkań oraz grup zainteresowań w naszej okolicy. Budowanie sieci kontaktów nie zawsze musi wiązać się z uczestnictwem w wydarzeniach biznesowych – wartościowe relacje nawiązywać możemy przecież wszędzie, także podczas rozwijania własnych pasji lub działań na rzecz lokalnych społeczności. Możemy zrobić coś dobrego dla innych lub środowiska, a jednocześnie poznać wiele ciekawych osób. W internecie znajdziemy sporo stron poświęconych takiej działalności, na przykład: wolontariat.org.pl, ogloszenia.ngo.pl, ochotnicy.waw.pl, wolontariat.wrk.org.pl czy wolontariatgdansk.pl. Warto też angażować się w akcje organizowane w firmach, z którymi współpracujemy, jak na przykład sprzątanie świata czy różnego rodzaju zbiórki dla potrzebujących w Avivie.

Komunikacja kluczem do sukcesu

Nietrudno zauważyć, jak dużą rolę w procesie networkingu odgrywa efektywna komunikacja. Pytanie tylko, jak prowadzić rozmowę z nieznajomą osobą, aby nawiązać z nią nić porozumienia? Po pierwsze, warto przemyśleć, co mamy do powiedzenia o sobie – dobrym pomysłem jest przygotowanie w głowie kilku zdań, na temat tego, czym się zajmujemy, jakie mamy doświadczenie lub co przyciągnęło nas na dane wydarzenie. Dzięki temu nie będziemy zaskoczeni, gdy ktoś zada nam podobne pytania podczas sesji networkingowej. Po drugie, przed wydarzeniem poświęćmy odrobinę czasu na sprawdzenie listy tematów, które zostaną na nim poruszone, a także przejrzenie podstawowych informacji o prelegentach. O wiele łatwiej będzie nam prowadzić rozmowę, jeśli merytorycznie przygotujemy się do samego eventu. Wreszcie – nauczmy się aktywnie słuchać innych osób. Podczas rozmowy nie koncentrujmy się wyłącznie na własnych myślach lub na tym, co powiemy za moment. Wsłuchajmy się w to, co mówi druga strona, starajmy się okazywać zrozumienie poprzez np. kiwanie głową i kontakt wzrokowy, nie bójmy się zadawać pytań i co najważniejsze, nie przerywajmy innym wypowiedzi. Nie zapomnijmy też o uśmiechu – pozytywne nastawienie przyciąga jak magnes!

Zaangażowanie przede wszystkim

Nawiązując nowe kontakty biznesowe, nie nastawiajmy się na natychmiastowe zyski i korzyści (na przykład ofertę pracy), a na budowanie trwałych, wartościowych relacji. Wbrew stereotypowym opiniom, networking to coś więcej niż krótki small talk i wymiana wizytówek – aby nasze działania były skuteczne, powinniśmy otworzyć się na nowe znajomości, znaleźć wspólny język z rozmówcami, okazać im zainteresowanie i zasugerować potencjalne możliwości współpracy. Podczas spotkania starajmy się zapamiętać lub zanotować najciekawsze wnioski, komentarze czy spostrzeżenia. Nie wahajmy się też podzielić z innymi swoim doświadczeniem – być może będą chcieli skorzystać z naszej pomocy lub wskazówek. Po spotkaniu koniecznie przypomnijmy się nowo poznanym osobom w ciągu paru kolejnych dni, na przykład wysyłając im wiadomość mailową albo zaproszenie na Linkedin. To dobra okazja do podziękowania za rozmowę, krótkiego podsumowania lub nawiązania do tematu poruszonego podczas dyskusji. Dzięki temu zyskamy możliwość podtrzymania kontaktu i będziemy mieć większą pewność, że zostaniemy zapamiętani.

Trening czyni mistrza

W internecie możemy znaleźć bardzo wiele porad na temat tego, jak skutecznie nawiązywać kontakty biznesowe. To, które z nich sprawdzą się w Waszym przypadku, będzie zależało od szeregu czynników: Waszych motywacji, celów, rodzaju branży czy miejsca zamieszkania. Jedno jednak pozostaje pewne – trening czyni mistrza, a najlepszą metodą nauki jest praktyka. Dlatego już dziś poszukajcie ciekawych wydarzeń networkingowych w swojej okolicy i zacznijcie wcielać powyższą teorię w życie. Powodzenia!


Marian Czub Dyrektor Regionalny Sieci Własnej (Region Poznański Południowy)
Leszek Cybulski Dyrektor Regionalny Sieci Własnej (Region Gdański)