26 maja, 2021 5 min czytania

Doradca klienta biznesowego – ambicja popłaca

Paweł Lemanik Manager Obszaru Sprzedaży
5 min czytania

Od początku mojej przygody z ubezpieczeniami moimi klientami były głównie nowo powstające firmy. Bardzo szybko zdałem sobie sprawę, że najlepszym sposobem pozyskiwania nowych klientów są rekomendacje. Jeśli chcesz, aby klienci cię polecali, musisz kierować się kilkoma zasadami: uczciwość do przesady, dotrzymywanie słowa i odpowiedzialność za to, co robisz. Bardzo szybko się przekonałem, jak bardzo ważna jest moja praca - z zawartej przeze mnie polisy wypłacono wielomilionowe odszkodowanie. Szybko poczułem, jaka odpowiedzialność na mnie ciąży.

Pracując z przedsiębiorcą musisz być fachowcem. Pewność siebie, wiara w to co robisz, przekonanie, że dostarczasz klientowi rozwiązania zgodne z jego potrzebami - to podstawy dobrego porozumienia. Jeśli nie działa coś w firmie, którą zbudowałeś, to wzywasz fachowca. Tak samo robisz, jeśli widzisz, że coś może zagrozić Twojej firmie. Takie jest motto mojej działalności: „rozwiązuję problemy, zanim się pojawią”. Coraz więcej osób to rozumie.

Co zatem kryje się pod nazwą „doradca klienta biznesowego”? To doradca, który pracuje z klientem, który ma większe wymagania. Często dotyczą one nie tylko spraw firmowych, ale również jego życia prywatnego. Zabezpieczenia zobowiązań firmowych - leasing, kredyty, licencje, majątek firmowy, ale również potrzeb jego najbliższych - rodziny, dzieci. Coraz więcej pracodawców czuje się odpowiedzialnymi również za swoich pracowników, stąd taka popularność nowoczesnych rozwiązań grupowych - ubezpieczeń zdrowotnych, opieki medycznej.

Z perspektywy mojego doświadczenia widzę liczne korzyści takiej specjalizacji. Można powiedzieć, że to „wyższa półka” biznesu ubezpieczeniowego. Pracujesz z bardziej wymagającym klientem, ale jednocześnie Twoje dobre relacje dają większe szanse na rekomendacje. Ludzie biznesu lubią się wymieniać doświadczeniami i polecać mnie jako eksperta.

Moim zdaniem nie jest to praca dla każdego. Zdecydowanie lepiej odnajdą się w takiej roli osoby, które mają doświadczenie w sprzedaży czy doradztwie. Również osoby, które w przeszłości prowadziły swój biznes, świetnie się odnajdą na tym stanowisku. Zaczynając tę formę doradztwa, warto dużo zainwestować w swój rozwój i umiejętności. To z pewnością zaprocentuje w relacjach z klientami. Doradca biznesowy nie rozmawia z klientami o najniższych składkach, tylko o zabezpieczeniu potrzeb na jak najwyższym poziomie. To ma swoją cenę. W prosty sposób przekłada się to również na wynagrodzenie.

Moje wskazówki dla zainteresowanych taką pracą, to:

  • zaangażuj się maksymalnie w to, co robisz;
  • bądź odważny, dużo wymagaj od siebie, doskonal swoje umiejętności;
  • stawiaj sobie wysokie cele i systematycznie sprawdzaj, jak szybko się do nich zbliżasz.

Jeśli przyjmiesz taką postawę i polubisz tę pracę, to … nie będziesz musiał ciężko pracować.

Często jestem pytany, czy nie obawiam się konkurencji. Nie. Obawiam się tylko, że nie zdążę spotkać się z klientem, zanim zaskoczy go nieplanowane zdarzenie, wypadek, choroba. Coś, co pokrzyżuje mu plany; coś, co zniszczy mu firmę.

Ciągle szukam nowych współpracowników - fachowców, profesjonalistów, ekspertów. Nie w branży ubezpieczeniowej, tej się nauczą, pracując ze mną. Chodzi o postawę, chęć rozwoju i motywację do działania. Tego nie można się nauczyć, jeśli nie masz tego we krwi.


Paweł Lemanik Manager Obszaru Sprzedaży